بررسی دیدگاه ها و عوامل موثر بر تعلیم و تربیت و بررسی عرفان اسلامی

بررسی دیدگاه ها و عوامل موثر بر تعلیم و تربیت و بررسی عرفان اسلامی

تعداد صفحات: 89

حجم فایل: 56.2 KB

فرمت فایل: word

دسته بندی:

قیمت: 269,900 ریال

تعداد نمایش: 19 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 20 آوریل 2023

به روز رسانی در: 20 آوریل 2023

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

269,900 ریال – خرید

فهرست مطالب

1      تعریف تربیت                       1             

2     ویژگی تربیت سنتی               1             

3      ویژگی های تربیت مطلوب2

4      اهمیت تربیت2

5 جایگاه و اهمیت تربیت از نگاه امام علی (ع)5              

6      انواع تربیت         6

7      عوامل موثر بر تعلیم و تربیت8

8      لیست کتابهایی در باب تربیت و عرفان10

9 عرفان های نوظهور با طعم مدرنیته             11

10      تربیت، اخلاق و تربیت اخلاقی17

11      تربیت اخلاقی18

12      عرفان، زهد و عبادت           21

13      حضرت امام جعفرصادق(ع)پايه گذارعرفان دراسلام23

14      کارکرد گرائی عرفان و معنویت در هزاره سوم            25           

15      خاستگاه عرفان اسلامی 26

16      عرفان در بستر مذهبی شیعی و اهل سنت27           

17      شاخص‏های عرفان اسلامی 28

18      نسبت عرفان و ریاضت         29

19      تمایزات عرفان اسلامی و معنویت گرایی شرقی          30

20      دورنمای عرفان در عصر حاضر               32

21      عرفان و فعالیت‏های اجتماعی 33          

 

 

تعریف تربیت

 

 

در عصری زندگی می کنیم که عصر فرو پاشی مرز های اطلاعاتی نامیده شده و شتاب تحولات و پیشرفت تکنولوژی تاثیرات عمیق و شگرف خود را در معدلات سیاسی اقتصادی اجتماعی     آموزشی     تربیتی و دیگر جنبه های زندگی مابر جای گذاشته است . چنانچه در مقام مقایسه ی آن با جامعه ی گذشته برآییم متوجه خواهیم شد تغییرات و دگرگونی های اساسی دوره جدیدکه همانند سیلی خروشان به سویجامعه و خانواده ما سرازیر شده کارکرد نهادهای تربیتی از جمله مدرسه و خانواده را با موانع و دشواری های جدی مواجه ساخته است به طوری که نهاد خانواده در گذشته باوجود این که با مشکلات وکمبودهای فراوان رنج میبردو از نظر رفاه و بهداشت و علم از مرتبه ی بالایی برخوردار نبود محیطی سالم تر     امن تر     عاطفی تر پرمهرتر وپایدارتر از امروز بوده .    

برای غلبه بر این آسیب ها و چالشها بایستی توانایی آن را کسب نماییم که فکر و فرهنگ واندیشه و روش های تربیتی خود را رشد و تعالی بخشیم تا از این رهگذر هم بتوانیم به درستی از محصولات پیشرفته جامعه ی مدرن استفاده کنیم و هم کمتر گرفتار آفت ها وآسیب های آن شویم  .              

در این رویکرد اولین گام  شناخت ویژگیها و قابلیت ها ی جامعه ی گذشته و جدید می باشد تا با درک تفاوت های هر یک بتوانیم موقعیت خود را شناسایی و روش های نوین در تربیت فرزندان را برگزینیم .

 

 

ویژگی تربیت ((سنتی))                    

1 تربیت به منزله (رام کردن )بود .                                                                       

2 تربیت به منزله (عادت دادن)بود .                                                                        

“به منزله (بکسل کردن )بود                                                                               

“به منزله (بردن)بود                                                                                        

هدف شکوفا کردن استعدادها بود                                                                          

3 روش تربیتی (مستقیم)بود .                                                                              

4 هدف از تربیت (مقلِّد پروری )بود .                                                                     

روش های تربیتی معمولاًکلامی استفاده از نصایح و عظ و خطابه بود                               

5 تربیت از جایی شروع میشد که(مربی دوست) میداشت .                                            

6 مربی(القاء کننده )بود .                                                                                  

7 هدف تربیت (سیراب کردن)بود .                                                                       

اشتباهات مترّبیزمینه سرزنش و تحقیر او بود .                                                           

8 هدف از تربیت (بار آوردن ) بود .                                                                     

دید به تربیت افزونی((آرایش)) بود .                                                                     

9 تربیت امری (اکتسابی) بود .                                                                           

 

ویژگی های تربیت ((جدید))مطلوب                

تربیت به منزله ((رها کردن ))اگاهانه است.                                                     

تربیت به منزله ((ترک عادت ))است .                                                           

“به منزله (رفتن)است                                                                        

هدف زمینه سازی برای شکوفایی استعدادها است .                                             

روش تربیتی (غیر مستقیم )است .                                                               

هدف از تربیت (مقلِّد )پروری است .                                                            

عوامل تربیت را (درونی )می دانند .                                                            

روش های تربیت عموماً عملی و در حین کار و بازی است .                               

تربیت از جایی شروع می شود که (متربی دوست)میدارد .                                

مربی (خلاق وابداع کننده )است .                                                              

هدف تربیت ابجاد تشنگی است                                                                  

اشتباهات مترببی زمینه تربیت اوست .                                                        

هدف تربیت (پروراندن)است .                                                                  

دید به تربیت ((پیرایش ))است .                                                               

تربیت امری(اکتشافی)است .                                                                  

 

اهميت تربيت

آينده فرزندان را تا حد زيادى والدين تعيين مى كنند بنابراين برنامه هاى خانواده ها براى تعليم و تربيت فرزندان و نوع تصميم گيرى آنها اهميت زيادى دارد.اسلام تربيت فرزندان را مورد توجه قرار داده و سفارش هاى بسيارى نسبت به آن نموده است همچنين دانشمندان و شخصيت هاى بزرگ اسلامى هر يك در اين باب سخن گفته اند براى نمونهيكى از مهترين كتابهاى تربيتى كتاب «تربية الاولاد فى الاسلام» نوشته دانشمند علامه عبداللّه ناصح علوان مى باشد.

همچنين امام زين العابدين(عليه السلام) در رساله معروف حقوق خود مى فرمايد: «حق فرزندت به تو اين است كه بدانى او از توست و نيك و بد زندگى او وابسته به توست و بدانى كه در سرپرستى وى مسؤول ادب و تربيت صحيح او هستى بايد او را به خداوند بزرگ راهنمايى كنى و در اطاعت از اوامر حق ياريش نماييد. بايد رفتار تو در تربيت فرزندت توأم با احساس مسؤليت باشد و در نظارت به فرزند كوشا باشى

پاسخ دهید