بررسی و آشنایی با دیسک های ترمز خودرو

بررسی و آشنایی با دیسک های ترمز خودرو

تعداد صفحات: 16

حجم فایل: 175 KB (

فرمت فایل: doc

دسته بندی:

قیمت: 99,000 ریال

تعداد نمایش: 27 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 20 آوریل 2023

به روز رسانی در: 20 آوریل 2023

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

99,000 ریال – خرید

هنگامی که خودرو در حرکت است و سیستم ترمز عمل خود را برای متوقف کردن آن شروع  می کند، نیرو وزن خودرو از روی چرخ های عقب کاسته میشود و بر روی چرخ های جلو متمرکز میشود. بنابراین بایستی نیروی ترمز در چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و به همین علت سیستم عمل کننده ترمز در چرخ های جلو قویتر از چرخ های عقب طراحی می شود.ایجاد تناسب لازم در تقسیم نیروهای ترمز بین چرخ های  عقب و جلو به نحوی که هیچکدام از آنها قفل نشود از وظایف طراحان سیستم ترمز خودرو می باشد. به همین دلیل بیشتر خودروهای جدید برروی دو چرخ جلوی خود دیسک ترمز دارند و در بعضی از خودروهای هر چهار چرخ مجهز به دیسک ترمز هستند دیسک ترمز بهترین نوع سیستم  ترمز شناخته شده تابحال است. دیسکهای ترمز در بسیاری از موارد در توقف لوکوموتیو تا هواپیماهای جت به کار می روند. دیسکهای ترمز دیرتر فرسوده می شود ، کمتر تحت تاثیر آب قرار می گیرد ، خود تنظیم و خود پاک کن استگریپاژ کمتر و توقف بهتر وسیله نقلیه نسبت به سیستم های ترمز دیگر از خاصیت دیسک های ترمز اسمت.

(توجه در صورت نیاز به  یافتن معنی لغات بکار رفته در تصاویر به لغتنامه در پایان این مقاله مراجعه کنید)

 

 

 

 

 در بالا و پايين   شکل شماتیک دیسک ترمز به طور کامل نشان داده شده است.

 

 

    در واقع دیسک ترمز قسمتی از سیستم ترمز است که کار اصلی توقف خودرو را انجام می دهد.

 

 

 

(درشکل زیر یک دیسک ترمز واقعی نمایش داده شده است)

 

    سیلندر ترمز دیسکی

دو نوع اصلی سیلندر ترمز دیسکی وجود دارد  سیلندر ترمز دیسکی معلق و سیلندر ترمز دیسکی ثابت.البته انواع دیگری نیز وجود دارد اما این دو نوع ذکر شده رایج تر هستند.

توجه سیلندر ترمز دیسکی در صورت مشاهده نشت روغن ترمز باید تعویض شود.

    سیلندر ترمز دیسکی معلق تک    پیستون

رایج ترین نوع دیسک ترمز در خودروها جدید سیلندر ترمز دیسکی شناور تک   پیستونی      (single   piston floating Caliper) است. معلق بودن این سیلندر به آن خاصیت خود تنظیمی و خود مرکزی می دهد. اين نوع ديسك ترمز امروزه به علت قيمت تمام شده ارزان تر و كارايي مطمئن به طور وسيع مورد استفاده قرار گرفته است.

سیلندر ترمز دیسکی ثابت دو     پیستون

سیلندر ترمز دیسکی دو    پیستون نیز در بعضی از خوروهای گران قیمت تر  نصب می شود که سیستم ترمز آن خودرو را از ضریب اطمینان بالاتری برخوردار می سازد.

سیلندر ترمز دیسکی ثابت چهار     پیستون

در این نوع سیستم در هر طرف روتور دو سیلندر ترمز قرار دارد. سیلندر ترمز دیسکی ثابت  چهار    پیستون از ضریب اطمینان بسیار بالاتری نسبت به دو نوع قبل برخودار می باشد اما به همان نسبت نیز گرانتر و هزینه سرویس کردن  آنها نیز بسیار بیشتر از سیستم تک     پیستون است. این نوع سیستم ترمز در خودروهای بسیار گران قیمت و خودروهای پرقدرت نصب می شود.

اما امروزه  در تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت ،   کارخانه های خودروسازی به علت ارزان بودن و ضریب اطمینان  مناسب نوع تک     پیستون،  طراحی های  انواع دو و چهار  پیستونی از رده خارج   شده اند.

 

    در این مقاله ما به بررسی سیلندرترمز  دیسکی معلق  تک     پیستون  می پردازیم.

 

 

 

(در شکل بالا  یک نمونه سیلندر ترمز دیسکی معلق تک   پیستون را مشاهده می کنید.)

 

 

(در شکل بالا سیلندر ترمز دیسکی     روتور      لنت ترمز و جهت حرکت پیستون و سیلندر نشان داده شده است.)

 

 

 

   اصول ابتدایی دیسک ترمز

 

پاسخ دهید