تأثير تماشاي تلويزيون بر كيفيت تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدائي
نوع فایل:ورد
تعداد صفحات:28
اندازه فایل:302کیلوبایت
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
الف- بخش اول :
1- صفحه عنوان و فهرست
2- پيشگفتار
ب – بخش دوم :
فصل اول: مبادي تحقيق
– مقدمه
1- عنوان تحقيق
2- تعريف و تحديد موضوع تحقيق
3- تعريف مسئله مورد پژوهش
4- هدف تحقيق
5- ضرورت و اهميت تحقيق
6- فرضيه ها
7- محدوديتها و مشكلات تحقيق
8- تعريف اصطلاحات و واژه ها
فصل دوم: زمينه و پيشينه تحقيقات انجام شده
فصل سوم:
1- بيان روش تحقيق
2- تعيين جامعه آماري و روش نمونه گيري
3- توصيف ابزارها و وسايل جمع آوري داده ها
4- روش آماري
5- بررسي فرضيه هاي الف و ب
فصل چهارم : خلاصه و نتيجه گيري
1- يافته هاي اصلي و نتيجه گيريها
2- پيشنهادات
الف – پيشنهادات عملي
ب – پيشنهاد به محققان بعدي
بخش سوم :
1- فهرست منابع
2- خلاصه تحقيق
مقدمه
در عصر حاضر هر روز ما شاهد تغيير و تحولاتي در سطح جهان هستيم كه اين تغييرات بر روي افراد آن جامعه اثر مي گذارد.
افراد مي خواهند به نوعي، از تغيير و تحول جهان خود آگاه شوند كه در اين راستا رسانههاي گروهي مي توانند به ما كمك بنمايند و از طريق اين رسانه ها بسياري از اطلاعات را بدست آوريم يكي از اين دسته رسانه ها تلويزيون ميباشد كه هر روز بيشتر و بيشتر جاي خود را در ميان باز كرده است. كمتر خانه اي را شاهد هستيم كه در آن تلويزيون نباشد و افراد خانواده از برنامه هاي آن استفاده نكنند.
در ميان بييندگان و تماشاكنندگان تلويزيون فرزندان خانواده بيننده پر و پا قرص تلويزيون هستند تلويزيون مي تواند اثرات بسياري را بر روي دانش آموزان بگذارد كه در بين دختران و پسران و همچنين سنين مختلف متفاوت است. اما چگونگي استفاده از اين رسانه و كيفيت برنامه هاي تلويزيون مي تواند موضوع مهمي باشد مسئولين سينما نيز در نظر دارند با بالا بردن كيفيت برنامه هاي خود اطلاعات مفيد و مناسبي در گروههاي سني مختلف بر جاي بگذارند، اما گاه با زياده روي در تماشاي اين وسيله و استفاده نامطلوب، آثار منفي را بر جاي ميگذارد اين آثار ميتواند دانش آموزان را از انجام تكليف و يا به موقع خوابيدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقيت حاصل كنند.
در اين تحقيق كه كنكاشي است پيرامون «تأثير تماشاي تلويزيون بر كيفيت تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدايي سعي شده است واقعيات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصي مورد مداقه قرار گيرد.
بايد اذعان نمود كه كار مذكور خالي از اشكال نخواهد بود ولي حداقل توجهي است به اين موضوع كه ميتوان مسائل را با برخورد علمي و پژوهشي مورد بررسي قرار داد.
1- عنوان تحقيق
« تأثير تماشاي تلويزيون بر كيفيت تحصيلي دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدائي پسرانه و دخترانه ناحيه 2 يزد.»
2- تعريف و تحديد موضوع تحقيق
نظر به اينكه تلويزيون يك رسانه گروهي است كه اكثر مردم كشور ما و بخصوص كودكان از آن استفاده مي كنند لذا بر آن شديم تا تأثيراتي كه اين رسانه مهم در كيفيت تحصيلي دانش آموزان دارد، در كلاسهاي چهارم و پنجم ابتدايي ناحيه 2 يزد (دخترانه و پسرانه) بررسي كنيم.
3- تعريف مسئله مورد پژوهش
تلويزيون به عنوان يكي از وسايلي است كه تا به حال توانسته تعداد زيادي از افراد را به خود جلب نمايد و اثرات مثبتي بر جاي بگذارد اما به نظر مي رسد در كنار آن مشكلاتي را هم ايجاد نموده است از قبيل (انجام دادن تكاليف در حين تماشاي تلويزيون – تماشاي مداوم تلويزيون – كم تحركي – دير خوابيدن) پس برآنيم تا اين مسئله بررسي شود.
1- برنامه زماني دانش آموزان را به گونه اي تنظيم نمود كه حتي المقدور ساعات اختصاص يافته مثل برنامة كودكان را تماشا كنند و بقية ساعات را به كارهاي ديگر خود بپردازند.
2- اين تحقيق ميتواند موجب كنجكاوي و روحية جستجوگري و اجتماعي دانش آموزان را تقويت كند.
3- از طريق اين تحقيق مي توان به آنها فهماند كه بسياري از اطلاعات را ميتوان از طريق تلويزيون كسب كرد.
5- هدف تحقيق
1- عادت دادن و ملزم كردن دانش آموزان به ديدن برنامه هاي مخصوص خود
2- بررسي و اثر برنامه هاي تلويزيون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان
3- بررسي و اثر برنامه هاي تلويزيون در پايين آوردن سطح آموزش دانش آموزان
4- پرورش روحية كنجكاوي و اجتماعي در دانش آموزان.
5- بررسي مسائل و مشكلات دانش آموزان كه در اثر تماشاي مداوم تلويزيون ايجاد شده است از قبيل (كم تحركي – دير خوابيدن – بي دقتي در تكاليف)
6- فرضيه ها
الف – تماشاي تلويزيون باعث افزايش معلومات دانش آموزان ميشود.
ب – تماشاي تلويزيون باعث حس كنجكاوي ميشود.
ج – تماشاي تلويزيون باعث پيشرفت در زبان آموزي و گنجينة لغات دانش آموزان ميشود.
د- در صورتيكه دانش آموزان مدت زمان خاصي را به تماشاي تلويزيون بگذرانند ميتواند اثر مثبت داشته باشد.
هـ – اگر دانش آموزان برنامة خاصي را انتخاب كنند ميتواند مثمرثمر باشد.
و- تنوع و جذابيت برنامه هاي تلويزيون باعث مي گردد تا دانش آموزان درس را در درجة دوم اهميت قرار دهند.
ز – تماشاي مداوم تلويزيون باعث كم توجهي و كم دقتي در تكاليف دانش آموزان ميشود.
ح – تماشاي مداوم تلويزيون باعث خستگي و كم تحركي و در نتيجه تأثيرات منفي در يادگيري ميشود.
ط – با تماشاي مداوم تلويزيون بهترين موقعيتهاي يادگيري از دست ميرود.
7- محدوديتها و مشكلات تحقيق
الف – نداشتن اطلاعات كافي از مسائل آماري
ب- مشكلات مالي
ج – در بعضي از مدارس مديران آن همكاري لازم را نداشتهاند.
د- بعلت برخورد با انتخاب ثلث دوم مديران و معلمين رضايت چنداني به اينكه دانش آموز وقت صرف پركردن به سؤالات پاسخنامه كنند نداشتند و دانش آموزان در تكميل پرسشنامه صداقت .
8- تعريف واژه ها و اصطلاحات
– تلويزيون:
دستگاهي است كه تصاوير اشخاص و اشياء را از مسافت دور به وسيلة امواج الكتريسيته انتقال ميدهد.
– فراواني:
عده افرادي كه در هر طبقه يا دسته قرار مي گيرند فراواني آن طبقه يا دسته ناميده ميشود اگر از هر 100 نفر دانش آموزان دختر مقطع ابتدائي 20 نفر كلمة تازه اي را از تلويزيون يادگرفته باشد فرواني اين طبقه 20 و كسانيكه كلمه اي را ياد نگرفته اند فراواني آن 60 ميشود.
درصد :
درصد به سبب سادگي آن از لحاظ مفهوم و از نظر محاسبه درآمار زياد مصرف ميشود تعبير درصد اين است كه در مقايسه طبقه هاي مختلف عدد 100 را مبنا قرار مي دهيم اگر فراواني كل طبقه را N و فراواني گروه خاصي را كه ميخواهيم درصد آن را نسبت به فراواني كل محاسبه كنيم با n و درصد را با p نشان دهيم برحسب تعريف اين فرمول به دست ميآيد.