راهنماي جذب سرمايه از صندوق سرمايهگذاري انجازات
نوع فایل:ورد
تعداد صفحات:60
اندازه فایل:526کیلوبایت
در كشورهای پیشرفته یكی از روشهای جذب سرمایه به صنایع در حال رشد، ایجاد نهادهای مالی با مشاركت سرمایهگذاران خصوصی است. گروهبندی این سرمایهگذاران خصوصی از شركتهای بیمه، بانكها، صندوقهای بازنشستگی تا اشخاص حقیقی ادامه دارد. تصویر زیر زمان سرمایهگذاری این گونه نهادها را در مراحل رشد شركتها نشان میدهد. عموماً VC ها در مراحل توسعه شركتها اقدام به سرمایهگذاری مینمایند.
مراحل سرمایهگذاری در سازمانها
1.1. طبقهبندی سرمایهگذاری همگام با مراحل رشد در شركتها
شركتها در مراحل مختلف رشد خود نیاز به منابع مالی دارند كه عبارتند از:
- Seed Capital ، سرمایه اولیه جهت شروع فعالیت و تبدیل ایده به یك محصول میباشد.
- Start Up، سرمایه مورد نیاز جهت ایجاد تولید نمونه محصول و شروع فعالیت تجاری است.
- Early Stage، سرمایه مورد نیاز جهت تولید انبوه و گسترش فروش شركت است.
- Second Stage ، سرمایه مورد نیاز برای توسعه بازار و ورود به بازار بورس است.
1.2. شرایط سرمایهگذاری VCها
شرایط و مقاطع سرمایهگذاری VCها به شرح ذیل است :
– VCها در مقاطعی از رشد سازمانی سرمایهگذاری میكنند كه ایده اولیه تولید، تبدیل به محصولی قابل فروش شده و شركت سرمایه پذیر دارای ساختار سازمانی جهت تحقق اهداف فروش و توسعه بازار باشد. (درحالیكه معمولا شركتهایی به دنبال VC ها هستند، كه در مراحل اولیه رشد قرار دارند.)
– VC ها در شركتهایی سرمایهگذاری میكنند كه دارای رشد بالقوه یا پتانسیل رشدی بالاتر از متوسط صنعت باشند.
– VCها در صنایعی سرمایهگذاری میكنند كه رشد آنها از متوسط رشد صنایع دیگر بالاتر باشد.
– VC ها به دلیل پذیرش خطر سرمایهگذاری، بازدهی بالایی را از آنها انتظار دارند به گونهای كه دوره برگشت سرمایهگذاری ایشان بین 3 الی 7 سال باشد و ایشان بتوانند طی این مدت سرمایه خود را از شركت سرمایهپذیر خارج نمایند.
– روشهای پیشبینی برای خروج VC ها از سرمایهگذاریهای انجام شده عموما عرضه سهام در بورس اوراق بهادار ، ادغام یا فروش سهام به شركتهای دیگر است.
– سرمایهگذاران خطر پذیر معمولا بخشی از سهام و كنترل شركت سرمایهپذیر را در اختیار خود نمیگیرند و از آن چشمپوشی میكنند.
– VC ها عموما 20% الی 25% بازده سالیانه برای سرمایهگذاری خود انتظار دارند.
– مبالغی كه ایشان وارد یك شركت میكنند بین 500 هزار الی 5 میلیون دلار میباشد.
بهطور كلی عوامل جذب VC ها به شركتها ، عبارتند از:
– تیم مدیریت و سوابق اجرایی درخشان آنان
– بازار هدف متمركز (Niche Market)[2] برای محصولات شركت و حضور موفق دراین بازار بهعنوان نفر اول
– وجود برنامه مدون توسعه همراه با تخمین نیازهای مالی، انسانی
– شناخت دقیق از بازار هدف
– شناخت دقیق از رقبا و شیوه مقابله با آنان
|