IT
نوع فایل:ورد
تعداد صفحات:215
اندازه فایل:1.25مگابایت
مقدمه
IT براي اداره كردن تبادلات، اطلاعات و دانش مورد نياز براي شروع و ادامه فعاليتهاي اجتماعي و اقتصادي لازم و ضروري است. اين فعاليتها تمامي نهادهايي كه بطور يكپارچه با يكديگر فعاليت ميكنند را در بر ميگيرد براي اينكه موفق باشند. در بسياري از سازمانها، IT براي پشتيباني، حفظ و نگهداري و رشد تجارت، اساسي است.
زمانيكه بسياري از سازمانها تشخيص دادند و درك كردند مزاياي بالقوهاي را كه تكنولوژي ميتواند داشته باشد، يكي از سازمانهاي موفق، ريسكهاي موبوط به اجراي تكنولوژيهاي جديد را شناسايي و مديريت كرد. در اين ميان چالشهاي سازمان عبارتند از :
تطابق استراتژي IT با استراتژي تجارت.
تنظيم و ايجاد استراتژي و اهداف در داخل سازمان
ايجاد ساختارهاي سازماني كه اجرا و پياده سازي اهداف و استراتژي را تسهيل ميكند.
تكيه بر يك چارچوب كنترل IT براي ارزيابي عملكرد IT تاييد و بكار برده شود.
وجود معيارهاي اندازهگيري به موقع و موثر نشان ميدهد كه بدليل وجود نگرانيهاي مديريت ارشد، لايههاي نظارت و مديرت يك سازمان لازم است توسعه داده نشود. بنابراين، هيئت مديره و مديريت اجرايي بايد مديرت را كه قبلا در سراسر سازمان براي IT از طريق يك چارچوب مديريتي موثر IT اجرا نشده، توسعه دهند كه اين چارچوب، تعيين استراتژي سازمان ارزيابي عملكرد، مديريت ريسك، انتقال ارزش
(كسب اعتبار سازمان از طريق اجرا و مديريت IT) و مديريت منابع را در برميگيرد. مديريت IT و بكارگيري موثر يك چارچوب مديريت IT، مسئوليت هيئتمديره و مديران اجرايي ميباشد. مديريت IT يك پخش جدايي ناپذير مديريت سازمان است و شامل ساختارهاي سازماني و رهبري و فرايندها ميباشد براي اينكه اطمينان حاصل نمايد از اينكه IT سازمان استراتژيهاي و اهداف سازمان را پشتيباني ميكند و توسعه ميدهد. يك چارچوب مديريت IT مثل COBIT ميتواند عنصر مهمي براي اطمينان يافتن از مديريت و كنترل مناسب تمامي اطلاعات و سيستمهايي كه اطلاعات را ايجاد، ذخيره، كنترل و بازيابي ميكند.
اهداف مديريت IT
اهداف كلي فعاليتهاي مديريت IT درك مباحث IT و اهميت استراتژيك IT براي اطمينان يافتن از اينكه سازمان ميتواند عملياتش را حفظ كند و ادامه دهد و ميتواند استراتژيهاي مورد نياز براي توسعه فعاليتهايش درآينده را اجرا نمايد. فعاليتهاي مديريت IT در جهت اطمينان يافتن از اينكه به انتظارات و پيشبيني هاي در نظر گرفته شده براي IT نائل شده است، عملكرد IT ارزيابي شده است، منابع آن مديريت شده است و ريسكهاي آن كاهش يافته است، انجام ميگيرد.
چه كساني در مديريت IT درگير هستند؟
مديريت IT در لايههاي مختلفي اتفاق ميافتد. سرپرستان تيم گزارشاتي را به مديران ميدهند و دستورالعملهايي از آنها دريافت ميكنند، مديران گزارشات را به مديران اجرايي ميدهند و مديران اجرايي گزارشات لازمه را به هيئتمديره ميدهند. گزارش دهي شامل توصيف تمام فعاليتهايي است كه علائمي از انحراف از اهداف مشخص شده را نشان ميدهد. هر سطحي، وقتيكه اين انحراف را گزارش ميدهد اين گزارشات ميبايست شامل پيشنهاداتي براي اقدام براي رفع انحرافات نيز باشد.كه ميبايست اين پيشنهادات توسط بالايي مديريتي تاييد گردد. اثر بخشي اين شيوه لايهاي به تنظيم و ايجاد موفق اهداف و استراتژي در سازمان وابسته است.
ذينفعان، همچنين نقشي را در مديريت IT بازي ميكنند. در قلب مسئوليتهاي مديريت شامل تنظيم استراتژي- اداره كردن ريسكها، تخصيص منابع، انتقال ارزش و ارزيابي عملكرد، ذينفعان ارزشمند هستند كه سازمان و استراتژي IT را حركت و انتقال دهند. حفظ تجارت رايج و رشد مدلهاي تجاري جديد از انتظارات ذينفعان ميباشد كه با مديريت كافي زيرساختهاي IT سازمان ميتوانند بدست آيد.
فرآيند مديريت IT
فرايند مديريت IT با تنظيم اهداف براي IT سازمان و ايجاد مسير اوليه آغاز ميگردد. سپس يك حلقه پيوسته ايجاد شده است. عملكرد ارزيابي نشده و با اهداف مقايسه شده است، در نتيجه تعيين مجدد فعاليتها در جائيكه لازم باشد و تغيير اهداف در جائيكه مناسب باشد، انجام ميگردد. از آنجاييكه تعيين اهداف اصولاً مسئوليت هيئتمديره است و عملكرد توسط مديريت ارزيابي ميگردد، بديهي است كه عملكرد ميبايست هماهنگ با اهدافي كه قابل دستيابي هستند توسعه داده شود و اين عملكرد ارزيابي گردد براي اينكه اهداف را به درستي ارائه نمايد.
برا اساس دستورالعمل دريافت شده، فعاليت IT نياز دارد كه روي تحقق بخشيدن مزايا، با افزايش اتوماسيون و اثر بخشتر شدن سازمان و كاهش هزينهها و كارامدتر شدن سازمان و كنترل ريسكها (امنيت، قابليت اطمينان و مطلوبيت)، تمركز كند. چاچوب مديريت IT بصورت زير ميتواند كامل شود.
هدف از ايجاد مديريت IT
هدف از ايجاد مديريت IT هدايت تلاشهاي IT است براي اطمينان يافتن از اينكه عملكرد IT ميتواند به اهداف زير دست يابد:
IT هماهنگ با سازمان باشد و مزاياي وعده داده شده تحقق يابد.
IT سازمان را براي استفاده كردن از فرصتها و حداكثر نمودن مزايا، توانا سازد.
منابع IT به طور مناسب بكار گرفته شود.
ريسكهاي مرتبط با IT بطور مناسب كنترل شود.
مطالب فوق مروري بر مديريت IT بود كه براي آشنايي خواننده با موضوع طرح شده است. در اين پروژه ابتدا وضعيت سازمانهاي IT را بررسي ميكنيم و سپس بطور عميقتر مفاهيم مديريت IT مطرح شده است. در فصل بعد مطالب مطالعات موردي در اين زمينه براي درك بهتر مطالب ذكر شده و بعد نحوه اجرا و پياده سازي مديريت IT توضيح داده شده است و در آخر هم چگونگي مميزي مديريت IT به تفصيل بيان شده است.
وضعيت سازمان IT در قرن 21
«حركت به سمت فرايندگرايي»
وقتيكه ما حركت ميكنيم به سمت هزار سال بعد، ديد مديريت شركت روي فرايندها و قابليتهاي اصلي شركت متمركز ميشود. فناوري اطلاعات يك عامل توانايي مهم براي اين ابتكارات ميباشد. براي مثال، محرك رايج اجرا و پيادهسازي راهحلهاي ERP معمولاً تمايل به استاندارد كردن و يكپارچه سازي فرايندهاي سازماني ميباشد.