بررسی زندگینامه و آثار فروغ فرخزاد

بررسی زندگینامه و آثار فروغ فرخزاد

تعداد صفحات: 32

حجم فایل: 24.0 KB

فرمت فایل: doc

دسته بندی:

قیمت: 30,000 ریال

تعداد نمایش: 34 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 20 آوریل 2023

به روز رسانی در: 20 آوریل 2023

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

30,000 ریال – خرید

فهرست مطالب

عنوان                  صفحه

1    فروغ، زني از تبار خورشيد     فريدن رهنما

2    دريغ و درد/ گفت و گو با مهدي اخوان ثالث درباره فروغ فرخ‌زاد

كيخسرو و بهروز    

3    طرح ناتمام     فريدون رهنما        

4    وزن ظلمت     ياسمين ملك‌نصر    

 

 

فروغ فرخ‌زاد در پانزدهم دي ماه 1313 به دنيا آمد. دوران كودكي و نوجواني‌اش در خانواده‌اي متوسط گذشت. تحصيلات ابتدايي و دوره اول دبيرستان را كه به پايان رساند، در هنرستان كمال‌الملك به آموختن نقاشي پرداخت. خيلي زود ازدواج كرد و خيلي زود از همسرش جدا شد. از ازدواج خود پسري به نام كاميار داشت كه او را از ديدار مادرش محروم كرده بودند و مادر را از ديدار وي. بعد از اين ديگر فروغ تا پايان عمر كوتاه (33 ساله) خود ازدواج نكرد. سيزده    چهارده ساله بود كه شعر گفتن آغاز كرد. غزل مي‌گفت. خودش در مصاحبه‌اي گفته است

«وقتي سيزده يا چهارده ساله بود، خيلي غزل مي‌ساختم و هيچ وقت آن‌ها را چاپ نكردم. وقتي غزل را نگاه مي‌كنم، با وجود اين كه از حالات كلي آن خوشم مي‌آيد، به خودم مي‌گويم خوب خانم، كمپلكس غزلسرايي آخر تو را هم گرفت.»

در سال 1334، هفده ساله بود كه نخستين اشعار خويش را به نام اسير چاپ كرد. اين كتاب سه سال بعد، دوباره چاپ شد. بيست و سه ساله بود (1336) كه دومين مجموعه اشعارش با نام ديوار چاپ شد. اين دو مجموعه، خشم عده‌اي را برانگيخت، زيرا در اشعار اين دو مجموعه، فروغ، بي‌پرده‌پوشي، احساسات زنانه خود را بيان مي‌كند

آن داغ ننگ خورده كه مي‌خنديد

بر طعنه‌هاي بيهده من بودم

گفتم كه بانگ هستي خود باشم

اما دريغ و درد كه زن بودم

و در جايي ديگر مي‌گويد

شايد اين را شنيده‌اي كه زنان

در دل آري و «نه» بر لب دارند

ضعف خود را عيان نمي‌سازند

رازدار و خموش و مكارند

او در شهريور 1336، سومين مجموعه اشعارش را به نام عصيان منتشر كرد. عصيان در حقيقت كتاب سرگستگي اوست و كتابي است كه مي‌تواند مقدمات يك جهش را داشته باشد.

فروغ در 1337، در بيست و سه سالگي، به كارهاي سينمايي نزديك شد و هنر سينما در زندگي او جايگاهي يافت.

در سال 1338، براي نخستين بار به انگلستان سفر كرد، تا در امور تشكيلاتي تهيه فيلم بررسي و مطالعه كند. وقتي از سفر بازگشت، نخستين كوشش‌هاي خود را براي فيلم‌برداري آغاز كرد. در سال 1339، مؤسسه فيلم ملي كانادا از گلستان فيلم خواست كه درباره مراسم خواستگاري در ايران فيلم كوتاهي بسازد. فروغ در اين فيلم بازي كرد و خود در تهيه آن همكاري داشت.

در سال 1340، قسمت سوم فيلم آب و گرما را در گلستان فيلم تهيه كرد و در اين قسمت فيلم، گرماي گيج‌كننده محيط انساني صنعتي آبادان تصوير شده است. و در همين سال‌ها، چند فيلم ديگر تهيه كرد تا بالاخره، در پاييز سال 1341، همراه سه تن ديگر به تبريز رفت. دوازده روز در آن‌جا ماند و فيلم خانه سياه است را از زندگي جذامي‌ها ساخت. براي ساختن اين فيلم، از هيچ كوششي دريغ نكرد. خودش در مصاحبه‌اي گفته است

«خوشحالم كه توانستم اعتماد جذامي‌ها را جلب كنم. با آن‌ها خوب رفتار نكرده بودند. هركس به ديدارشان رفته بود، فقط عيب‌شان را نگاه كرده بود. اما من به خدا مي‌نشستم سر سفره‌شان، دست به زخم‌هايشان مي‌زدم، دست به پاهاي‌شان مي‌زدم كه جذام انگشتان آن را خورده بود،‌اين طوري بود كه جذامي‌ها به من اعتماد كردند. وقتي از آن‌ها خداحافظي مي‌كردم، مرا دعا مي‌كردند. حالا هم كه يك سال از آن روزها مي‌گذرد، عده‌اي از آن‌ها هنوز براي من نامه مي‌نويسند و از من مي‌خواهند كه عريضه‌شان را به وزير بهداري به هم مرا حامي خودشان مي‌دانند»

در پائيز 1342، به تئاتر روي مي‌آورد و در نمايشنامه شش شخصيت در جستجوي نويسنده، اثر پيراندللو، نويسنده مشهور ايتاليايي، بازي كرد. و در زمستان 1343، خانه سياه است از فستيوال اوبرهاوزن جايزه بهترين فيلم مستند را به دست آورد.

فروغ زبان ايتاليايي و آلماني را در اولين سفرش به اين دو كشور (1336) فرا گرفته بود و مي‌توانست به اين دو زبان صحبت كند. زبان فرانسه را هم به قدر احتياج حرف مي‌زد، اما زبان انگليسي را در چهار سال اخير فراگرفته بود و حتي مي‌توانست ترجمه كند. او نمايشنامه ژان مقدس اثر برناردشاو و سياحت نامه هنري ميلر را به فارسي ترجمه كرده بود. ترجمه ژان مقدس كه شرح زندگي ژاندارك است،‌ به اين منظور ترجمه شده بود كه سال بعد به روي صحنه برود.

بعد از سال‌هاي اول كه مجموعه اسير، ديوار و عصيان را منتشر كرد، با ابراهيم گلستان آشنا شد. صادق چوبك معتقد بود كه نفوذ و دانش گلستان، در تكوين شخصيت هنري فروغ تأثيري به سزا داشت. در اين دوره است كه فروغ با شاعران غرب آشنا مي‌شود. او با دوستاني ديگر نيز آشنا مي‌شود كه براي او شعرهاي پرده‌ور را كه به صورت ترانه خوانده شده بود و همين‌طور، اشعار الوار و ديگران را مي‌خواندند و از آن‌جا كه فروغ، زني حساس و با استعداد بود، از هر شاعري بهره‌اي مي‌گرفت. پل‌الوار شاعر نوگراي فرانسوي پيرو مكتب دادائيسم بود و سپس به سور رئاليسم روي آورد. بعيد نيست كه فروغ در شعرهاي سور رئاليستي خود تحت تأثير اين شاعر بوده باشد.

البته، خود فروغ در مصاحبه‌اي مي‌گويد «من براي خودم فكر دارم، از ديگران متأثر نمي‌شوم و تلاش مي‌كنم كه صاحب يك فكر مستقل باشم. شاعرهاي فرنگي روي من اثر زيادي نگذاشته‌اند.» سپس ادامه مي‌دهد كه شعراي متفكري چون اليوت، سن ژان‌پرس و نيما فقط به او راه را نشان داده‌اند و معتقد است كه بعد از خواندن آثار آن‌ها بوده كه دانسته است، چيزي به نام شعر متفكرانه وجود دارد.

سن ژان پرس شاعر و ديپلماتي فرانسوي است. اشعار زيادي از او به جاي مانده است كه اغلب داراي آهنگي حماسي‌اند. او در اشعار اوليه‌اش تحت شعر سمبليكي بوده است، اما بعدها به اشعار حماسي توجه پيدا كرد. درون‌مايه اغلب اشعار او درباره جستجوي بشر براي شناخت وجود خودش و جهان است. او در اشعارش اشياء طبيعي را مانند يك گياه‌شناس، جانورشناس و يا زمين‌شناس كاملاً توصيف مي‌كند. اشعار سن ژان‌پرس را يدالله رؤيايي در «دريايي»هاي خود به صورت ترجمه مانندي آورده است كه فروغ بيش‌تر از اين طريق تحت تأثير اوست.

تي.اس.اليوت. شاعر بزرگ امريكايي    انگليسي در انگليس به دنيا آمد. در 1906 به هاروارد رفت و در آن جا تحت تأثير كساني قرار گرفت كه مخالف رمانتيسم بودند. بعدها، در فرانسه و آلمان ادبيات و فلسفه را فرا گرفت و زماني كه به لندن بازگشت،

پاسخ دهید