طرح درس بررسی رفع مشکل استرس در دانش آموزان درس ریاضی

طرح درس بررسی رفع مشکل استرس در دانش آموزان درس ریاضی

تعداد صفحات: 10

حجم فایل: 35.5 KB

فرمت فایل: doc

دسته بندی:

قیمت: 25,000 ریال

تعداد نمایش: 121 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 20 آوریل 2023

به روز رسانی در: 20 آوریل 2023

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

25,000 ریال – خرید

درس ریاضی عموماً برای بچهها مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است. این در حالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانشآموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد. بسیاری از معلمان فرهیخته که هم به آموزش ریاضی علاقمندند و هم اشتیاق آموختن آن را به بچهها دارند، همواره دنبال راه و روشهایی هستند که این درس را شیرین و فهمیدنی کنند و در واقع بچهها را با ریاضیات آشتی دهند.

بیش از ۵۰ درصد دانشآموزان مقاطع مختلف معمولاً در درس ریاضی مشکلات اساسی دارند. بسیاری از دانشآموزان حتی در سادهترین مطالب ریاضی مربوط به سالهای قبل اشکال دارند. در ابتدای سال تحصیلی معمولاً مشکلات یادگیری ریاضی به دلیل فراموشی مطالب پایه بسیار زیاد است و دانشآموزان کشش لازم برای یادگیری ریاضی را ندارند و وقتی که مطالبی را تدریس میکنیم نمیفهمند و با دهان باز و چشمانی گرد شده به معلم و تخته سیاه مینگرند! وقتی که از چند نفرشان درس میپرسیم به ندرت کسی جواب درستی میدهد و دائم هراسناک بوده و چشمانشان را به زمین میدوزند! اگر یک امتحان پایه از آنها بگیریم میانگین نمرات امتحانی پایین خواهد بود. علل بسیاری در پایین بودن نمرات امتحانی نقش دارند.

چکیده

رفع مشکل استرس دانش آموزان درس ریاضی

مشکل استرس در دانش آموزان را میتوان به عللزیر دانست

۱) پایه ضعیف در درس ریاضی از سالهای قبل.

۲) قبولی با استفاده از تکماده در خرداد سال قبل.

۳) قبولی با استفاده از تقلب و گفته شدن سؤالات قبل از امتحانات.

۴) کمهوشی و دیرآموزی بعضی از دانشآموزان.

۵) نداشتن اعتماد به نفس در درس ریاضی.

۶) مشکلات جسمی بعضی از دانشآموزان، سوءتغذیه، ضعف چشم.

اقدامهایی که برای چنین دانشآموزانی میتوان انجام داد به قرار زیر است

ابتدا باید در چند جلسه اعتماد به نفس دانشآموزان را تقویت کرد. برگزاری امتحانات به صورت کتاب باز (open book) میتواند انجام شود تا دانشآموزان اعتماد به نفس پیدا کنند. باید آنها را تشویق کرد که خودشان مطالب را یاد بگیرند و تمرینها را حل کنند و زود ناامید نشوند. اگر دانشآموزی تمرینی را حتی ناقص حل کند، باید او را تشویق کرد و نمرات بیش از حقش به او داد. هر بار که با کوچکترین مطلبی یک نمره خوب برای دانشآموز گذاشته شود، کمکم این دانشآموز از درس ریاضی و معلم ریاضی خوشش میآید. باید سعی کرد ضعفهای دانشآموز را به رویش نیاورد.

با هم مطالعه کردن یکی از روشهای شناخته شده و موثر یادگیری در میان دانشآموزان است. پژوهشهایی که درباره اثربخشی از روش مطالعه مشارکتی انجام گرفته است نشان دادهاند، دانشآموزان و دانشجویانی که به این طریق مطالعه میکنند، از کسانی که مطالب را برای خودشان خلاصه میکنند یا صرفاً به مطالعه مطالب میپردازند، بیشتر میآموزند و آموختهها را برای مدت طولانیتری در یاد نگه میدارند.

به همین جهت گروهبندی دانشآموزان در کلاس که متشکل از دانشآموزان ضعیف و قوی و متوسط باشد، در رفع اشکالات درسی آنان بسیار موثر است. نوشتن چرکنویس هم در بسیاری از

پاسخ دهید