پاورپوینت آماده بررسی زندگی و مشخصات و حشرات مينوز و روشهاي كنترل مينوزها

پاورپوینت آماده بررسی زندگی و مشخصات و حشرات مينوز و روشهاي كنترل مينوزها

تعداد صفحات: 29

حجم فایل: 1.10 M

فرمت فایل: پاورپوینت

دسته بندی:

قیمت: 499,900 ریال

تعداد نمایش: 142 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 20 آوریل 2023

به روز رسانی در: 20 آوریل 2023

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

499,900 ریال – خرید

شفيره    در يك پيله سفيد ، به شكل كشيده و آويزان در شاخه ها بوسيله نخ هاي ابريشمي عين تختخواب سفري ، رنگ پيله شبيه ساتن .

زيست شناسي   

حشره بالغ    به شب تمايل دارد و طول عمر آن 7 تا 10 روز مي باشد . جنين در تخم بعد از 15 روز شكل ميگيرد . دوره لاروي 20 تا 25 روز مي باشد .

دوره شفيرگي 15 روز مي باشد.

زمستان را به صورت حشره كامل (بيد) در پناهگاههاي مختلف از جمله زير پوستك هاي تنه و شاخه ها ، لابه لاي كركهاي ريخته ، زير بقاياي گياهي و داخل دالانهاي خالي حشرات چوبخوار و پناهگاهاي مختلف موجود در خاك مي گذرانند . خروج حشرات كامل در بهار با باز شدن جوانه هاي برگ همزمان مي باشد .

 

در اين زمان گلها هنوز نشكفته اند . به نظر مي رسد كه حشرات كامل به محض خروج بدون اينكه تغذيه اي بنمايند ، جفت گيري مي كنند . تخمها به صورت انفرادي در سطح زيرين برگ گذاشته مي شوند . حشره ماده تخم خود را زير اپيدرم ميگذارد . اولين دالان هاي لاروي را مي توان بلافاصله پس از گلدهي ديد . دالان لاروي روي باريك و بلند و مارپيچ است . طول اين دالانها گهگاه از 10 سانتي متر نيز تجاور مي نمايد . خسارت ناشي از لاروهاي اين نسل ناچيز است كه علت اصلي آن را بايد تلفات شديد حشرات كامل در طول زمستان دانست . شفيره خارج از دالان لاروي و داخل پيله سفيد رنگي به شكل گهواره كه در چهار گونه خود بوسيله تار به سطح برگ چسبيده است تشكيل مي شود . لارو براي شفيرده شدن معمولا برگهايي را انتخاب مي كند كه عاري از دالان لاروي باشند .

 

 

ارزيابي درصد انگلي تخم درمينوز لكه مارپيچ، لاروها در هلو (reach orchards ) تحت مديريت مختلف    آمار زندگي ، مرگ و انگلي شدن لارو مينوز برگ هلو در فاصله زماني دو يا سه روزه از آپريل تا نوامبر 1994 وآپريل تا اكتبر 1995 وارسي شد .

شيوع در برگها بوسيله نمونه گيري دو جانبه در اين واريته هلو تحت مديريت مختلف تعيين شده بود وسپس شيوع در برگ با نمونه گيري از ميان افراد موردآزمايش سرنوشت هركدام از مينوز برگ معلوم شد . شيوع فصلي 7 نسل مجزا در هر دو سال نمايان شده تعداد لارو در هر نسل با اداره محاسبات برآورد شد. از برآورد تعداد لاروهاي انگلي به خوبي درصد تخم هاي پارازيته شده براي هر نسل و در سراسر سال تعيين شد . نتيجه سالانه حدود 9% انگلي در اسپري حشره كش و حدود 19% در سموم غير اسپري بود . ارتباط بين ميزبان و تراكم پارازيت در نسل هاي پي در پي تمايل به سوي چرخش در خلاف جهت حركت عقربه ساعت نشان مي دهد .

 

 

مبارزه با مينوزها

اين آفت داراي دشمنان طبعيي متعددي است كه در برنامه تلفيقي بايد به آنها توجه داشت و يا جلوگيري از سم پاشي هاي بي رويه نسبت به حفظ و حمايت آنها اقدام نمود.

تعداد نسل هرچهار گونه در نقاط مشابه يكديگر است به عبارتديگر در نقاط بسيار مرتفع (2200 متري) همه آنها دو نسل    و در نقاط بينابيني (حدود 2000متر) همه آنها سه نسل و در مناقي شبيه كرج همه آنها چهار نسل در سال دارند . شروع و پايان نسلها در همه نقاط تحت بررسي تقريبا مشابه مي باشد .

با توجه به موارد فوق به اين نتيجه مي رسيم كه در زمينه مبارزه شيميايي بر عليه اين مينوزها مي توانيم مبارزه را بر اساس مهمترين آنها در منطقه برنامه ريزي نمود وهمه را به عنوان يك گونه تلقي نماييم . اصولا در مورد مينوزها و بر اساس تجارب ساليان اخيراگر مبارزه خوب انجام شود حتي در نقاطي با چارنسل حداكثر دو سم پاشي كافي خواهد بود

 

پاسخ دهید